Prof. Dr. Caro Blume
Professorin für die Didaktik der englischen Sprache, Literatur und Kultur
Carolyn.blume☞ Bitte fügen Sie an dieser Stelle ein @ ein ☜ph-heidelberg☞ Bitte fügen Sie an dieser Stelle einen Punkt ein ☜de
Zi. A114, Tel.: +49 6221 477-322
Office hours in Wintersemester 2024/25
In person: Tuesdays, 16:15-17:15 (drop-in; first-come, first-served)
OR Alternative: Make an appointment and meet online: https://app.greminders.com/c/carolynblume
During the lecture-free period, you must make an appointment in advance to attend the office hours on Tuesdays!
Research Interests:
Inclusion and diversity in English Language Teaching (ELT), digitality and digitality-mediated ELT, English language teacher professionalization, critical ELT
Teaching Areas:
Teaching English as a Foreign Language (TEFL), American cultural studies, multiracial children’s literature, digital literacies, disabilities in the Americas, gaming in ELT
Peer reviewed
Blume, C. & Gerlach, D. (in press). Searching for social justice in additional language learning and teaching in Germany. In A. Biel & F. Esleben (Eds.), Taking action in language education: Bringing social justice into the classroom. Multilingual Matters.
Blume, C., Middelanis, L., & Schmidt, T. (2024). Where tasks, technology, and textbooks meet: An exploratory analysis of EFL teachers' perceived affordances of an ILTS. In A. Ketzer-Nöltge & N. Würffel (Eds.), KFU. Textbook 4.0 – From paper-based textbooks with digital components to interactive teaching and learning environments (123-159). Peter Lang.
Blume, C. & Bündgens-Kosten, J. (2023). The role of digitality for neurodivergent English language learners: Agency and well-being within and outside the ELT classroom. AAA-- Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik Agenda: Advancing Anglophone Studies, 48(2), 211–235. https://doi.org/10.24053/AAA-2023-0012
Blume, C. (2023). Ene, Mene, Muh, Raus Bist Du? Digitale Spiele als inklusive Lerngelegenheit in der Fremdsprachenlehrkraftbildung. FLuL – Fremdsprachen Lehren und Lernen, 52(2), 90–107.
Blume, C., García López, R. E. & Will, L. (2023). Leveraging collaboration: A digitally-mediated pedagogies-of-enactment approach to pre-service language teacher education. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 34(1), 53–74.
Blume, C. (2022). My text is in another tipi: Indigenous serious gaming for critical digital literacy in the EFL classroom. Anglistik, 33(1), 77–95. https://doi.org/10.33675/ANGL/2022/1/9
Blume, C. & Marci-Boehncke, G. (2023). Digitalisierung (nicht nur) im Dienst der Inklusion in der Lehramtsausbildung der sprachlichen Kernfächer. QfI - Qualifizierung für Inklusion. Online-Zeitschrift zur Forschung über Aus-, Fort- und Weiterbildung, 5(2), 1–17. https://doi.org/10.21248/qfi.116
Buendgens-Kosten, J. & Blume, C. (2022). Neurodiversität– (k)ein Thema für die Fremdsprachendidaktik? ZiF: Zeitschrift für interkulturelle Fremdsprachenunterricht, 27(2), 225–247. https://zif.tujournals.ulb.tu-darmstadt.de/article/id/3501/
Jones, M. & Blume, C. (2022). Accent difference makes no difference to phoneme acquisition. TESL-EJ, 26(3). https://doi.org/10.55593/ej.26103a3
Marci-Boehncke, G. & Blume, C. (2022). „Digital Backbone“ – inklusive digitale Medienbildung im Fachcurriculum Lehramt. In B. Standl (Hrsg.), Medien in der Wissenschaft: Bd. 80, Digitale Lehre nachhaltig gestalten (1. Aufl., S. 156–160). Waxmann.
Pili-Moss, D., Schmidt, T., Blume, C., Middelanis, L. & Meurers, D. (2022). Enhancing EFL classroom instruction via the FeedBook: effects on language development and communicative language use. In B. Arnbjörnsdóttir, B. Bédi, L. Bradley, K. Friðriksdóttir, H. Garðarsdóttir, S. Thouësny & M. J. Whelpton (Hrsg.), Intelligent CALL, granular systems and learner data: short papers from EUROCALL 2022 (S. 328–333). Research-publishing.net. https://doi.org/10.14705/rpnet.2022.61.1479
Blume, C. (2021). Preparing pre-service teachers for the singular they: Inclusive EFL teacher education. In D. L. Banegas, G. Beacon & M. Pérez Berbain (Hrsg.), International perspectives in English Language Teaching. International perspectives on diversity (191-210). Palgrave.
Blume, C. (2021). Inclusive digital games in the transcultural communicative classroom. ELT Journal, 75(2), 181-192. https://doi.org/10.1093/elt/ccaa084
Blume, C. (2020). German teachers’ digital habitus and their pandemic pedagogy. Postdigital Science and Education, 2(3), 879–905. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00174-9
Blume, C. (2020). Games people (don't) play: An analysis of pre-service EFL teachers' behaviors and beliefs regarding digital game-based language learning. Computer Assisted Language Learning, 33(1/2), 109–132. https://doi.org/10.1080/09588221.2018.1552599
Blume, C., Gerlach, D., Roters, B. & Schmidt, T. (2019). Didaktische und methodische Ansätze zur Entwicklung der fachdidaktischen Inklusionskompetenz von angehenden Fremdsprachenlehrkräften. Herausforderung Lehrer_innenbildung, 2(3), 296–322. https://doi.org/10.4119/hlz-2475
Blume, C., Gerlach, D., Roters, B. & Schmidt, T. (2019). The ABCs of inclusive English teacher education: Attitudes, beliefs, and (reflective) competence. TESL-EJ, 22(4). http://www.tesl-ej.org/wordpress/issues/volume22/ej88/ej88a6/
Blume, C. (2019). Playing by their rules: Why issues of capital (should) influence digital game-based language learning in schools. CALICO Journal, 36(1), 19–38.
Blume, C., Schmidt, T. & Schmidt, I. (2017). An imperfect union? Enacting an analytic and evaluative framework for digital games for language learning. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 28(2), 209–231.
Blume, C. (1995). An education in authority: Individuality in German schools. The Educational Forum, 60(1), 79–84.
Invited publications
Buendgens-Kosten, J., & Blume, C. (accepted). Of barriers and bias: DEIJ in technology-mediated ISLA. In S. Loewen, F. J. Poole, H.-B. Hwang, & M. D. Coss (Eds.), Technology and instructed second language acquisition: Connecting research and pedagogy (n.p.). John Benjamins.
Schmit, J., Klassen, L., Wucherpfennig, S., Blume, C., Rossa, H. & Schmidt, T. (in press). DELT – Digitally-enhanced Language Teaching. Ein standortübergreifendes Lehr-Lernkonzept zur digitalisierungsbezogenen Professionalisierung von Englischlehramtsstudierenden. In N. Kulovics, O. Mentz & T. Raith (Hrsg.), Dokumentation zum 30. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (Arbeitstitel). Schneider Verlag Hohengehren.
Blume, C., Chilla, S., & Roters, B. (in press). Symposium: Inclusive languaging – Grenzen, Grenzräume, Entgrenzungen. In N. Kulovics, O. Mentz & T. Raith (Hrsg.), Dokumentation zum 30. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (Arbeitstitel). Schneider Verlag Hohengehren.
Blume, C. (2024). Gamifizierung. In G. Blell, J. Oldendörp, & A. Kuhrs Woltin (Eds.), Fremdsprachendidaktik kurzgefasst: brief. breve. bref (S. 114–117). Westermann.
Blume, C. (2023). Innovation and digitalisation of education in Germany. In A. Klein & M. Sarmah (Eds.), Panorama: Insights in Asian and European Affairs (S. 187–201). Konrad-Adenauer-Stiftung Ltd. https://www.kas.de/documents/288143/21897256/Panorama_2022_02_ESD_v5e_Blume.pdf/6d50d139-20e4-cd47-d8d5-d3efcce4d2e9?t=1671430413899
Blume, C., Gluth, J., Gronostay, D., Hußmann, A., Krabbe, C., Kuhl, J., Marci-Boehncke, G., Melle, I., & Schulze, S. (2023). Inklusionsorientierte Digitalisierung als universitärer Lehr-, Lern- und Forschungsgegenstand. In S. Hußmann & B. Welzel (Hrsg.), DoProfiL 2.0 – Das Dortmunder Profil für inklusionsorientierte Lehrerinnen- und Lehrerbildung (S. 305–340). Waxmann.
Blume, C. & Engelen, S.(2023).Higher order inclusion: Promoting inclusion in second language teacher education. CELT Matters, 9(8), 3–5.
Will, L. & Blume, C. (2022). Reden ist Silber, Kollaboration ist Gold: Die Aktivierung angehender Englischlehrkräfte in einer digital gestützten Community of Practice. In L. Will, T. Zeyer, H. Martinez & J. Kurtz (Hrsg.), Giessener Beiträge zur Fremdsprachendidaktik. Dimensionen digitaler Lehre in der universitären Fremdsprachenlehrkräftebildung (S. 95–118). Narr.
Blume, C. (2021). Der digitale Habitus der Lehrkräfte und die Pädagogik der Pandemie. In A. Langenohl, K. Lehnen & N. Zillien (Hrsg.), Digitaler Habitus – Zur Veränderung literaler Praktiken und Bildungskonzepte (111-134). Campus.
Blume, C., Gerlach, D., Roters, B. & Schmidt, T. (2021). Mindsets and reflection in teacher education for inclusive language classrooms. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 32(1), 25–46.
Troll, B., Kuhl, P., Jastrow, F., Süßenbach, J., Schmidt, T., & Blume, C. (2021). Entwicklung und Ausgestaltung des Profilstudiums Inklusion und Diversität in der Lehrkräftebildung an der Leuphana Universität Lüneburg. In T. Ehmke, S. Fischer-Schöneborn, K. Reusser, D. Leiß, T. Schmidt, & S. Weinhold (Hrsg.), Innovationen in Theorie-Praxis-Netzwerken: Beiträge zur Weiterentwicklung der Lehrkräftebildung (S. 82–101). Beltz.
Blume, C. & Reinhardt, J. (2020). Gaming as a critical language learning practice. In D. Gerlach (Hrsg.), Kritische Fremdsprachendidaktik (87-106). Narr.
Blume, C. & Schmidt, T. (2020). Pädagogischer Doppeldecker – Blended Learning als Methode für die Entwicklung von inklusiven Einstellungen und fachdidaktischem Wissen in der Lehrkräfteausbildung im Fach Englisch als Fremdsprache. In H. Niesen, D. Elsner & B. Viebrock (Hrsg.), Hochschullehre digital gestalten in der (fremd-)sprachlichen LehrerInnenbildung: Inhalte, Methoden und Aufgaben. Narr.
Blume, C. & Schmidt, T. (2020). All kinds of special: Using multi-perspective classroom videography to prepare EFL teachers for learners with special educational needs. In F. Lenz, M. Frobenius & R. Klattenberg (Hrsg.), Classroom observation (S. 201–224). Peter Lang.
Blume, C., Kielwein, C. & Schmidt, T. (2018). Potenziale und Grenzen von Task-Based Language Teaching als methodischer Zugang im (zieldifferent-)inklusiven Unterricht für Schülerinnen und Schüler mit Lernbesonderheiten. In B. Roters, D. Gerlach & S. Eßer (Hrsg.), Beiträge zur Schulentwicklung. Inklusiver Englischunterricht (S. 27–48). Waxmann.
Blume, C. & Würffel, N. (2018). Using technologies for foreign language learning in inclusive settings. Fremdsprachen Lehren und Lernen, 47(2), 8–27.
Blume, C., Schmidt, T. & Schmidt, I. (2018). Jogos digitais interativos e aplicativos gamificados para aprendizagem de línguas. In G. Marques-Schäfer & Rozenfeld, Cibele Cecilio de Faria (Hrsg.), Ensino de Línguas e Tecnologias Móveis: Políticas Públicas, Conceitos, Pesquisas e Práticas em Foco. Edições Hipótese.
Schmidt, T., Blume, C. & Schmidt, I. (2018). Critérios para análise de jogos e aplicativos voltados para aprendizagem de línguas. In G. Marques-Schäfer & Rozenfeld, Cibele Cecilio de Faria (Hrsg.), Ensino de Línguas e Tecnologias Móveis: Políticas Públicas, Conceitos, Pesquisas e Práticas em Foco. Edições Hipótese.
Blume, C. & Schmidt, T. (2017). One size fits none: Adaptivity in digital games for language learning. In J. Appel, S. Jeuk & J. Mertens (Hrsg.), Sprachen lehren. Dokumentation zum 26. Kongress für Fremdsprachendidaktik der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF) (S. 253–268). Schneider Hohengehren.
Schmidt, I. & Blume, C. (2016). Wir müssen reden. Interaktive Anwendungen zum fremdsprachlichen Sprechtraining. In T. Zeyer, S. Stuhlmann & R. D. Jones (Hrsg.), Interaktivität beim Fremdsprachenlehren und -lernen mit digitalen Medien: Hit oder hype? (S. 211–235). Narr.
Editorships
Co-editor of the series “Diversity in Culture,” transcript.
Editorial board member of the series “Digital Linguistics,” Peter Lang.
Blume, C., Marci-Boehncke, G., Ronan, P. (accepted). Eds. Neue Lehrendenrollen in der (Fremd-) Sprachendidatkik entwickeln, implementieren und beforschen// Developing, implementing, and researching new teaching roles in (foreign) language education. transcript Verlag.
Blume, C. (accepted). Ed. Multiliteracies-aligned teaching and learning in digitally-mediated second language teacher education. Routledge.
Blume, C. & Bündgens-Kosten, J. (2024). Eds. Special Issue: Neurodiversität im Fremdsprachenunterricht (Arbeitstitel) [Sonderheft]. FLuL – Fremdsprachen Lehren und Lernen, 53.1.
The ElleN Group(2024). Eds. Expert*innen in eigener Sache: Gespräch über Englischunterricht und Neurodiversität. Untermitwirkung von J. Buendgens-Kosten, R. Dieckhoff, C. Blume, J. Hüttner, & M. Proyer. LIT Verlag.
Blume, C., Gerlach, D., Benitt, N., Eßer, S., Roters, B., Springob, B., Schmidt, T. (2019). Eds. Perspektiven inklusiven Englischunterrichts: Gemeinsam lehren und lernen. Dokumentation zur Tagung vom 20. und 21. September 2018 an der Leuphana Universität Lüneburg. https://inklusiver-englischunterricht.de
Teaching publications
Berg, A. & Blume, C. (in press). Celebrating cultural diversity. A unit from eighth grade English. In A. Biel & S. Esleben (Hrsg.). Taking action in language education: Bringing social justice into the classroom (working title). Multilingual Matters.
Pili-Moss, D, Schmidt, T., Beilharz, S., & Blume, C. (2023). Project Interact for School (I4S). Teaching Unit and und Target-Task „Giving Advice.“ Language Focus: The Past Tense, Gerunds, Modals. DOI:10.48548/pubdata-107
Blume, C. & Hübner, A. (2021). Von Rebellen und Patrioten: Ein digitales Lernspiel für den fremdsprachlichen Englischunterricht. In J. Bündgens-Kosten & P. Schildhauer (Eds.), Englischunterricht in einer digitalisierten Gesellschaft (pp. 144–154). Beltz.
Blume, C. (2020). Playing the past to understand the present: Using a serious digital game in the EFL classroom. Der Fremdsprachliche Unterricht Englisch (167), 40–46.
Blume, C. (Ed.). (2013). Neusprachliche Bibliothek. Ray Bradbury's There Will Come Soft Rains. Diesterweg.
Blume, C. (2012). The World is Flat: Excerpts and key supplementary texts. Neusprachliche Bibliothek. Diesterweg.
Steinbeck, R. & Blume, C. (1997). Heimatlos in der Heimat: Minderheiten in Deutschland. A Curriculum Unit for Advanced Students of German. Stanford Program for International & Cross-Cultural Education.
Other publication types
Blume, C. (2022). Beiträge: Authentizität, Kompetenzorientiertes Fremdsprachenlernen; Interaktivität; Selbstkorrektur. In S.J. Schierholz (Hrsg.). Wörterbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft (WSK) Online. Mouton de Gruyter.
Parrisius, C., Wendebourg, K., Rieger, S., Loll, I., Pili-Moss, D., Colling, L., Blume, C., Pieronczyk, I., Holz, H., Bodnar, S., Schmidt, T., Trautwein, U., Meurers, D. & Nagengast, B. (2022). Effective features of feedback in an intelligent tutoring system - A randomized controlled field trial (pre-registration). doi.org/10.23668/psycharchives.8152
Parrisius, C., Pieronczyk, I., Blume, C., Wendebourg, K., Pili-Moss, D., Assmann, M., Beilharz, S., Bodnar, S., Colling, L., Holz, H., Middelanis, L., Nuxoll, F., Schmidt-Peterson, J., Meurers, D., Nagengast, B., Schmidt, T. & Trautwein, U. (2022). Using an intelligent tutoring system within a task-based learning approach in English as a foreign language classes to foster motivation and learning outcome (Interact4School): Pre-registration. PsychArchives. https://doi.org/10.23668/psycharchives.5366
Gerlach, D., & Vogt, K. (2021). Positionspapier der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF): Inklusiver Fremdsprachenunterricht. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 32(1), 21–50. https://doi.org/10.1007/978-3-476-04933-9_3. Unter Mitwirkung Blume, C., Chilla, S., Doetjes, G., Eisenmann, M., Engelen, S., Heine, L., Küppers, A., Marx, N., Mertens, J., Schmidt, T., Springob, J., Wieland, K., & Wilden, E.
Blume, C., Hübner, A., Keck. M. (2020). Remote learning with American studies. http://blog.asjournal.org/remote-learning-with-american-studies/
Reviewer
Teaching and Teacher Education, Ludic Language Pedagogy Journal, CALL Journal, TEFL-EJ, Language Teaching, Language Learning & Technology, Foreign Language Annals, Die Unterrichtspraxis Deutsch, Columbia University Press