Dr. Kristen Nawrotzki

Expertisebereiche

Das US-amerikanisches Bildungssystem, historische Bildungsforschung (USA, Vereinigtes Königreich), der Kindergarten und Bildung bzw. Erziehung nach Friedrich Fröbel.

Areas of Expertise

Education and schooling in the United States, history of education (US, UK), the kindergarten and Froebelian education.

Forschungsinteressen

Geschichte und Soziologie der Bildungs- und Sozialpolitik im internationalen Vergleich, insbesondere frühkindliche und Elementarbildung, fröbelische Erziehung, Kindheit, Eltern-Schul-Beziehungen, Mutterschaft in der pädagogischen, sozialen und politischen Vorstellungswelt; die Digital Humanities.

Research interests:

History and sociology of education and social policy in international comparison, especially early childhood education and care, Froebelian education, childhood, parent/school relations, motherhood and mothering in the educational, social and political imagination; the digital humanities.

Aktuelles Projekt(bis 2019/2020)

Re-Imagining Teaching: Progressive pedagogies in experimental Schools, 1894-1932. Forschungsteam: Larry Prochner (Alberta, Kanada), Helen May (Otago, Neuseeland), Alessandra Arce Hai (São Carlos, Brasilien) und Yordanka Valkanova (Canterbury, UK). Gefördert durch ein Insight Grant des kanadischen Forschungsrates für Sozialwissenschaften und Geisteswissenschaften und ein Research Grant des Froebel Trust (UK). Unsere gemeinsam verfasste Monografie, die auf diesen Forschungsergebnissen basiert ist, wird in (voraussichtlich) 2020 in der Buchreihe Global Histories of Education von Palgrave Macmillan veröffentlicht.

Current major project (2016-2019):

Re-Imagining Teaching: Progressive pedagogies in experimental Schools, 1894-1932. Co-investigators: Larry Prochner (Alberta, Canada), Helen May (Otago, NZ), Alessandra Arce Hai (São Carlos, Brazil), and Yordanka Valkanova (Canterbury, UK). Funded by an Insight Grant from the Canadian Social Sciences and Humanities Research Council and by a grant from the Froebel Trust. Our co-authored monograph based on this research is under contract for publication in Palgrave Macmillan’s Global Histories of Education book series.